Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Pidato Bahasa Malaysia Tentang Sayangi Alam Sekitar


Pidato adalah kegiatan seseorang dengan maksud menyampaikan berbagai hal secara lisan kepada orang lain disekitarnya. Dengan harapan orang yang mendengarkan itu mengerti dan memahami apa yang disampikan pada saat itu. Ciri khas pidato yaitu menggunakan bahasa sebagai alat untuk menyampaikan apa yang di inginkan jadi tidak mungkin orang seseorang yang tidak cakap. menggunakan bahasa berharap dapat menyampiakan pendapat dan kemauan orang lain untuk cara berpidato. Pidato itu pada dasarnya ucapan yang tersusun dengan baik dn ditunjukkan kepada orang lain atau orang banyak. Pidato dapat dilaksanakan pada upacara bendera, pada pesta keluarga, peringatan hari besar nasional dan keamanan dll..Kumpulan Pidato Lengkap

 

Pidato juga dikatakan sebagai penyampaian pikiran seca

ra lisan di depan penonton atau pendengar. Tujuan pidato dapat dibagi menjadi tiga, yaitu:

  • Informatif

Pidato informatif bertujuan untuk memberikan informasi kepada pembaca atau pendengar. Berupa petunjuk tentang sesuatu, pengarahan tentang masalah tertentu, dan penjelasan tentang obyek tertentu.

  • Rekreatif

Pidato rekreatif bertujuan untuk menghibur para pendengar. Saat menyampaikan pidato, orator perlu menyelipkan beberapa hiburan, sehingga pidato yang disampaikan dapat tercapai.

  • Persuasif

Tujuan pidato persuasif adalah untuk memengaruhi para pendengar. Pada saat menyampaikan informasi, orator perlu memengaruhi atau mengajak.

Sehingga informasi yang disampaikan dapat diterima dan dilaksanakan oleh pendengar dalam kehidupannya sehari-hari.

 

Persiapan pidato

Sebelum berpidato didepan umum ada hal-hal yang perlu diperhatikan dan siapkan diantaranya adalah

  1. Mengetahui wawasan pendengar pidato secara umum
  2. Mengetahui lama waktu atau durasi pidato yang akan dibawakan.
  3. Menyusun kata-kata yang mudah dipahami dan dimengerti.
  4. Mengetahui jenis pidato melalui tema acara,
  5. Menyiapkan bahan-bahan dan perlengkapan pidato dan lain sebagainya.


Kriteria Berpidato yang Baik

  1. Isinya sesuai dengan apa yang sedang berlangsung
  2. Bermanfaat bagi pendengar
  3. Isinya jelas dan benar serta objektif
  4. Menggunakan bahasa yang mudah dimengerti
  5. Tersampaikan secara baik dan benar


Berikut Contoh Pidatonya:

 


Pidato Bahasa Malaysia Tentang Sayangi Alam Sekitar

 

Terima kasih saudara peneraju acara.Yang dihormati barisan panel hakim yang arif lagi bijaksana,guru-guru besar,guru-guru dan seterusnya sidang hadirin yang saya hormati sekalian. Selamat pagi dan salam perpaduan diucapkan.Berdirinya pokok kerana akarnya, berdirinya rumah kerana tiangnya, berdirinya saya di sini adalah untuk menyampaikan pidato saya yang bertajuk Sayangi alam sekitar.

Hadirin yang saya hormati,

Sebelum sauh dinaikkan, sebelum bahtera dilayarkan, izinkan saya mendefinisikan tajuk pidato pada pagi yang berbahagia ini. Sayangi menurut Kamus Dewan bermaksud mengasihi atau mencintai. Manakala alam sekitar pula bermaksud dunia atau bumi. Secara umumnya dapatlah disimpulkan bahawa setiap kita perlu menyayangi alam sekitar.

Sidang hadirin yang saya hormati,

Pada masa kini, arus modenisasi menderaskan lagi pembangunan negara. Pelbagai projek sosioekonomi dijalankan dengan begitu rancak namun secara tidak sedar, alam sekitar sudah terjejas.Satu kemelut yang terpaksa dihadapi oleh Negara kita.Kita sebenarnya tersepit antara keinginan menjadi sebuah negara maju dengan alam sekitar yang perlu dipelihara,bak kata pepatahditelan mati mak,diluah mati bapa.Kehidupan manusia banyak bergantung kepada persekitaranya.Alam sekitar yang bersih dan tidak tercemar akan menjadikan hidup kita lebih selesa dan bahagia

Sebaliknya,jika alam sekitar tempat kediaman kita kotor,maka kita akan menghadapi pelbagai masalah yang tidak menyenangkan hidup.Alam sekitar yang kotor akan menyebabkan hidup kita terdedah kepada pelbagai penyakit.Alam sekitar yang tercemar pula akan menyebabkan udara yang kita hirup dan air yang kita minum dipenuhi dengan pelbagai bahan yang boleh membahayakan tubuh kita.Oleh itu,kita harus sentiasa menjaga supaya alam sekitar kita tidak tercemar.

Hadirin sekalian,

Sekiranya kita membiarkan sampah-sarap tidak dibuang dengan teratur,maka hidupan seperti tikus,lalat,lipas,dan sebagainya akan membiak.Haiwan-haiwan ini boleh mengakibatkan pelbagai jenis penyakit yang membahayakan kesihatan kita. Lalat boleh mengkibatkan kita terkena penyakit taun dan cirit-birit.Tikus pula boleh mengakibatkan demam kancing gigi.Di samping itu,kawasan sekitar yang tidak dibersihkan akan menjadi kawasan tersebut tempat pembiakan nyamuk.Nyamuk adalah punca utama penyakit demam denggi yang telah mengorbankan banyak nyawa di negara kita.

Selain daripada itu,alam sekitar yang tercemar pula menyebabkan kehidupan kita tidak selesa. Asap yang dihasilkan oleh asap kenderaan dan kilang-kilang perindustrian menyebabkan udara yang kita sedut telah tercemar.Contohnya gas-gas beracun yang terperangkap hasil daripada asap kenderaan ,dan jerebu daripada kesan pembakaran secara terbuka.Hal ini akan menyebabkan kita terdedah kepada penyakit barah dan sesak nafas .Kesan yang amat dirasai sekarang akibat pencemaran udara ialah pemanasan global yang semakin meningkat dari hari ke hari.Pemanasan global ini telahh mengubah cuaca dan system iklim dunia.

Pencemaran air yang diakibatkan oleh pembuangan sisa-sisa kilang,kegiatan penyemburan racun serangga dan rumpai di kawasan perladangan dan tumpahan minyak juga menyebabkan air yang kita minum tercemar.Ini mengakibatkan sungai-sungai tersebut menjadi busuk,hidupan akuatik dan tumbuhan akuatik pupus serta menjadi punca pembiakan nyamuk yang membahayakan kesihatan penduduk sekitarnya.

Hadirin yang saya hormati,

Kesimpulannya, kita harus bekerjasama dan memainkan peranan ini untuk mengekalkan kebersihan alam sekitar.Kita tidak seharusnya meletakkan masalah ini di atas bahu kerajaan semata-mata.Sewajarnya kita sedar akan bumi ini sahajalah tempat tinggal kita .

Sekian sahaja pidato yang dapat saya sampaikan pada hari ini.Saya akhiri pidato ini dengan serangkap pantun

Kalau ada sumur di ladang,

Boleh saya menumpang mandi,

Kalau ada umur yang panjang,

Boleh kita berjumpa lagi.

Sekian, terima kasih.


 

 Contoh Naskah Pidato Singkat dalam Berbagai Tema

 

 

Banyak sekali Contoh pidato yang tersedia disini dari Contoh pidato bahasa jawa, Contoh Pidato Bahasa Sunda, contoh pidato bahasa inggris singkat, contoh pidato bahasa inggris tentang pendidikan
,contoh pidato bahasa inggris tentang covid-19, pidato bahasa inggris tentang akhlak, contoh pidato bahasa inggris singkat tentang islam, materipedia.my.id, pidato bahasa inggris singkat tentang pendidikan, contoh pidato bahasa inggris tentang lingkungan, contoh pidato bahasa inggris tentang menjadi diri sendiri, contoh pidato bahasa jawa tentang pendidikan, contoh pidato bahasa jawa tentang covid-19, contoh pidato bahasa jawa tentang perpisahan, contoh pidato bahasa jawa tentang menuntut ilmu, contoh pidato bahasa jawa tentang kesehatan, pidato bahasa jawa tengah, pidato bahasa jawa krama, pidato bahasa jawa singkat tentang kebersihan .

 

Orang lain juga menelusuri

  • impromptu adalah
  • jelaskan tujuan orang melakukan pidato
  • bagaimana konsep urutan dari isi pidato
  • bagaimana melakukan pidato dengan baik
  • sebutkan langkah-langkah menulis pidato
  • sebutkan metode pidato 
  • contoh pidato lisan
  • contoh pidato tentang lingkungan
  • contoh pidato tentang covid-19
  • contoh pidato perpisahan
  • contoh pidato islami
  • contoh pidato pendidikan
  • contoh pidato yang menarik dan tidak membosankan
  • contoh pidato persuasif

Posting Komentar untuk "Pidato Bahasa Malaysia Tentang Sayangi Alam Sekitar"